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The Great Dictator Clippings 20/369

Drew Pearson & R. S. Allen, Courier, Waterloo, Iowa, Dec. 15, 1938.

Stenberg (creator), Josef Stalin und Chaplin

(...) Caricature, Der Angriff, Berlin, Dec. 31, 1938

& Nazi-sowjet Non-aggression pact, Joachim

von Ribbentrop with Stalin, Moskau, Aug. 23, 1939

& In the newly anti-Semitic Italy an informal

censorship on racial grounds would be the result of the boycott

recommended (according to „Time“) by „Il Tevere“

against films showing Charlie Chaplin, the Ritz Brothers,

and the Marx Brothers. Their humour, says the

paper, is „non-Aryan,“ and, it adds, „the Marx Brothers are only

a big bluff.“ There may be more than racial theory in the

recommended boycott, for Marxian humour is not over-gentle

either with Italians or with dictatorships – Chico‘s accent,

the „transatlantic“ airmen of „A Night at the Opera,“ and the

dictatorial war-making antics of „Duck Soup“ may all

have found chinks in the armour of Facist complacency. And

it is rumored that Chaplin is to follow the radical „Modern

Times“ with a film in which he will double the parts of a jewish

paper-hanger who is mistaken for a dictator and of the

dictator himself. Apart from the moustache, Herr Hitler, his

enemies say, was once a paper-hanger.

(...) Guardian, Manchester, England, Nov. 11, 1938

& Charlie Chaplin has discarded his idea

of portraying Hitler on the screen or at least that of a jew who

looked like him and the character as developed by

Chaplin was a study in pomposity. The expected censorship

and antagonism led the famous comedian to forsake

the idea although he had been working on it for months.

(...) Fitchburg Sentinel, Fitchburg, Massachusetts,

Nov. 2, 1938

& Wenn Charlie Chaplin (alias Tonstein) mit Sentimentalitäten

oder Zynismen salonkommunistische Propaganda macht, so

mögen sich die Amerikaner und andere damit auseinandersetzen

(sie werden ja eines Tages sehen, wie weit sie mit ihrer

,Duldsamkeit‘ kommen), – wenn er aber jetzt (wie ,Daily Mail‘

meldet) eine ,Diktatoren-Satire‘ ankündigt, die sich mit

der Person unseres Führers beschäftigt und die – so gut kennen

wir ja die Juden – bestimmt auf eine Verhöhnung hinausläuft,

müssen wir dagegen schärfstens protestieren.

      Er will einen armen Juden spielen, der in einem

Konzentrationslager Uniformen ausbürsten muss, sich einmal

eine anzieht und sofort (!) für eine bedeutende

Persönlichkeit gehalten wird und Ovationen empfängt...

      Die jüdische Minderheit darf also in USA. unbehelligt den

Führer einer fremden grossen Nation verhöhnen.

In Frankreich ist vor einigen Tagen eine Anordnung

herausgekommen, die die Verächtlichmachung

fremder Staatsoberhäupter verbietet. Wann wird Amerika

diese selbstverständlichste Anstandspflicht

des Verkehrs zwischen Völkern aufbringen, derartige

Unverschämtheiten, wie sie der Jude Charlie

Chaplin im Schilde führt, zu verhindern?

(...) Charlie Chaplin wird unverschämt, Film-Kurier, Berlin,

Deutschland, Nov. 25, 1938

      A propos

      ● „Jude Charlie Chaplin“, „Charlie Chaplin(alias Thonstein)“:

      Charles Chaplin hat keinen jüdischen Hintergrund.

      ● „Staatsoberhäupter“

      Deutsch-sowjetischer Nichtangriffspakt 23. August 1939

      Unterzeichnung in Anwesenheit von Stalin

      Joachim von Ribbentrop in Moskau.

      ● „Anstandspflicht“

      Deutscher Überfall auf Polen 1. September 1939

      Beginn Zweiter Weltkrieg.

      ● „Diktatoren-Satire“

      Dreharbeiten für die ersten Ghetto-Szenen

      beginnen 9. September 1939.     

      ● „Salonkommunistische Propaganda“

      The Great Dictator Regieassistent Bob Meltzer fällt 1944   

      in der Normandie bei der Schlacht um Brest – killed in action.

      ● „The Great Dictator (...) Besichtigung durch den Herrn   

      Reichsminister und seinen Stab“ – Joachim von Ribbentrop,

      Auswärtiges Amt, Berlin, 15. August 1944.

& Chaplin to Start „Dictator“ After Jan. 1 (...)

      Hollywood – Charlie Chaplin will start work on his first

all-talkie, „The Dictator“ (tentative title) shortly after

Jan. 1, it was definitely announced yesterday by Alfred Reeves,

his general studio manager. Pix, it is understood,

will aim shafts at totalitarianism with Chaplin in a dual role. 

(...) Film Daily, Dec. 22, 1938


„Chamberlain is too friendly with Hitler“

Editorial content. „Comedians as Dictators

      Chaplin Plans Movie Satire of Hitler, Il Duce

      THE WASHINGTON MERRY-GO-ROUND

      By Drew Pearson and Robert S. Allen

      Hollywood, Cal. – Charlie Chaplin has decided that the

only way to kill dictatorship is thru ridicule. Accordingly,

he is going back to the screen to produce a photographic

satire of Hitler and Mussolini.

      If the film comes up to all that Hollywood hears

about it, these two gentlemen will be sputtering all over

the two continents.“ (...)

      „,This film,‘ says Charlie Chaplin, ,is the only thing

sufficient to shake off my lethargy and make me go to work

again.‘

      Foreign Censorship.

      Chief speculation in Hollywood is whether Neville

Chamberlain will permit Chaplin‘s dictator film to be shown

in Great Britain. Charlie thinks not.

      ,Chamberlain is too friendly with Hitler,‘ he says.

,I am counting the British market completely out, also

the French.‘“ (...)

      „Charlie Chaplin, wealthy, independent, sincere

crusader for democracy, is willing to take the loss. The big

companies are not.“ (...)

      Four photos. Chaplin, Hitler, Chamberlain, Mussolini.

      The Washington Merry-Go-Round, name of the column.


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Chaplins Schatten

Bericht einer Spurensicherung