The Great Dictator   1940   1941   next   previous


The Great Dictator Clippings 1/369

Rudolf Arnheim, Berliner Tageblatt, Berlin, Dtl., Jan. 11, 1932.

European The Great Dictator Poster

with Chaplin as barber

& Chaplin Cuts His Own Hair;

      Secret Is Out

      Movie Star Makes Slip and Then Explains

      Advantages of Doing Own Work

      Los Angeles, Nov. 7. – (AP) – A barber shop

to Charlie Chaplin is as familiar as J. P. Morgan‘s private office

is to a book agent.

      Charlie cuts his own hair.

      He says so himself. He just can‘t manage to sit still long

enough for the professional tonsorial ministrations.

      The secret came out the other night over at the Cocoanut

Grove.

      Charlie joined a group of friends at a table, his curley

ringlets severely mowed and massacred.

      „What happened?“ the group asked.

      Charlie run a nervous slim hand over what remained

of his shock of iron-grey hair and flashed one of those furtive half

shy smiles of his.

      „Cut it a little too close this morning,“ he said. „You know

I always trim my own hair.“

      Everyone laughed. Charlie blushed.

      „No really, I do cut my own,“ he protested. „Been doing

it for years. I just can‘t stand a barber shop.“

      „Not that I have anything against barbers. But I am too

nervous to sit so long. I hate to have a barber fussing

around me. Upsets me completely and spoils the whole day.

      „And then, you know, they always talk. Sometimes

they breathe into your nostrils. If they only didn‘t talk at you

so much it might be better. But you know the insidious

thing about garlic. Even your best friend can tell when you have

eaten it.“

(…) Tampa Bay Times, St. Petersburg, Florida, Nov. 8, 1925.

      Fourteen years later, in „The Great Dictator,“

      Chaplin is a barber. He has to. To play opposite Hynkel

      alias Hitler.

& Rudolf Arnheim (photo), undated, John Simon

Guggenheim Memorial Foundation


„Chaplin als Erzieher“

Editorial content.

      Chaplin as Educator, Berliner Tageblatt,

      Berlin, January 11, 1932.

      See also Rudolf Arnheim, Anti-Fascist Satire,

      Films, New York, Winter 1940.

      This review of The Great Dictator is the first publication

      of Rudolf Arnheim after his arrival in the US-exile.


Redaktioneller Inhalt. „Chaplin als Erzieher“ (...)

      „Wer Hitlern ins Gesicht blickt, dem muss Charlie Chaplin

einfallen. Eine semitische Reminiszenz, gewiss,

aber ist daran der Beschauer schuld? Liegt nicht eine

gewisse Tragik darin, dass der Bart des Gebieters

für vorschriftsmässig blonde Germanen ungeeignet ist?

Der wallende blonde Vollbart – angepflanzt nach

dem Grundsatz: Grosser Umsatz, kleiner Nutzen – macht

durch seine Ausdehnung wett, dass er von der Farbe

der Gesichtshaut allzuwenig absticht. Das Leukoplastbärtchen

aber ist nur als kontrastierender Farbfleck möglich.

Der Hölle ein willkommener Spott und peinlich selbst dem

lieben Gott. Doch kehren wir zu Chaplin zurück.

      Wie das Hakenkreuz von den Orientalen, so stammt

die Bartfrisur des Dritten Reiches von Chaplin.“ (...)

      Berliner Tageblatt, Januar 11, 1932.

      Siehe auch Rudolf Arnheim, Anti-Fascist Satire,

      Films, New York, Winter 1940.

      Diese Besprechung von The Great Dictator ist die

      erste Publikation von Rudolf Arnheim nach seiner Ankunft   

      im US-amerikanischen Exil.


 The Great Dictator   1940   1941   next   previous






 

www.fritzhirzel.com


Chaplins Schatten

Bericht einer Spurensicherung